Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Kobylance
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Obwieszczenie wezwaniu w dniu 19 października 2016 r. Pana Janusza Kruczka, zam. Motaniec 19, 73-108 Kobylanka, do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko inwestycji pn. "Budowa dwóch budynków inwentarskich do tuczu indyków o całkowitej maksymalnej pojemności 14 000 szt. (336 DJP) w jednym rzucie przy pełnej obsadzie, w dwóch budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce 62/3, obręb Motaniec, gmina Kobylanka" - w związku z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska WONS-OŚ.4242.40.2015.AT.4 z dnia 27 grudnia 2016 r.

OBWIESZCZENIE

 

Na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2013 poz. 1235 z późniejszymi zmianami)

podaje się do
publicznej wiadomości

 

informację o wezwaniu w dniu 19 października 2016 r. Pana Janusza Kruczka, zam. Motaniec 19, 73-108 Kobylanka, do uzupełnienia  raportu  o oddziaływaniu na środowisko inwestycji pn. „Budowa dwóch budynków inwentarskich do tuczu indyków o całkowitej maksymalnej pojemności 14 000 szt. (336 DJP) w jednym rzucie przy pełnej obsadzie, w dwóch budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce 62/3, obręb Motaniec, gmina Kobylanka”  – w związku z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska WONS-OŚ.4242.40.2015.AT.4 z dnia 27 grudnia 2016 r. - o następujące punkty:

  1. Potwierdzić możliwość dostawy odpowiedniej ilości wody z wodociągu gminnego niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania planowanej fermy (zgody gestora sieci na pobór wyliczonej ilości wody); z przekazanych przez organ protestów wynika, że już aktualnie istnieje problem z ciśnieniem wody w sieci.
  2. Przedstawić informacje dotyczące postępowania ze ściekami z mycia stanowisk hodowlanych i ich składu, zgodnie z pkt 3.2.8 Poradnika metodycznego w zakresie PRTR dla instalacji do intensywnego chowu i hodowli drobiu, wykonanego do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie mycie instalacji następuje po każdym cyklu hodowli przy użyciu środków dezynfekujących. RDOŚ w Szczecinie odniósł się do tego opracowania z uwagi, że autorzy raportu posługiwali się Poradnikiem.
  3. Ponownie przeanalizować i przedstawić obliczenia emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych z terenu planowanej fermy. Zgodnie z założeniami tab. 3 raportu czas tuczu wynosi w przypadku indyczek do 16 tygodni  przy 3 cyklach w skali roku, w przypadku indorów do 21 tygodni przy dwóch cyklach w skali roku. Zatem do obliczeń średniorocznych stężeń emisji do atmosfery z tuczu indyków należy przyjąć nie 365 dni jak przyjęto do obliczeń w raporcie, lecz odpowiednio 336 dni w przypadku indyczek i 294 dni w przypadku indorów. Ponieważ cykle mogą się w części pokrywać powinno to znaleźć odniesienie w przeprowadzanych obliczeniach. Ponadto brak jest informacji czy w obliczeniach uwzględniono różnice w emisji amoniaku w zależności od okresu cyklu hodowlanego. Zgodnie z tab. 6.1.3.1.2.1-1 Emisja amoniaku w poszczególnych fazach cyklu chowu (ww. Poradnik) – różnica w emisji między pierwszą a ostatnią fazą cyklu wynosi blisko 600 procent. Wobec powyższego do analizy powinny być przyjęte najmniej korzystne dla środowiska założenia, np. emisja do atmosfery amoniaku podczas ostatniej fazy cyklu chowu. Przyjęcie do obliczeń najmniej korzystnych dla środowiska założeń powinno pozwolić na wyliczenie i wskazanie parametrów wentylatorów w obiektach hodowlanych, które powinny zostać zastosowane, aby pozwolić na zachowanie obowiązujących norm lub wskazać dodatkowe niezbędne zabezpieczenia w tym zakresie. Po przeprowadzeniu powyższych obliczeń należy wskazać szczegółowe ilości i parametry wentylatorów niezbędnych do zastosowania na terenie planowanej fermy.
  4. W punkcie 17 aneksu do raportu stwierdza się, że na planowanej fermie zbudowana zostanie zadaszona płyta obornikowa, która może w sytuacji awaryjnej zabezpieczyć zmagazynowanie rocznej produkcji obornika. Należy uszczegółowić, czy w obliczeniach emisji amoniaku do atmosfery została uwzględniona emisja najbardziej niekorzystna dla środowiska, to znaczy przy składowaniu rocznej produkcji obornika? Ze względu na okresowe zakazy nawożenia pól obornikiem należy przyjąć, że w okresie wiosennym, w momencie rozpoczęcia nawożenia, na płycie będzie znajdować się co najmniej 30 procent rocznej produkcji obornika. Zagadnienie to należy uwzględnić w analizach.
  5. Należy ponownie przedstawić oddziaływanie odorantów emitowanych z istniejących i projektowanych kurników uwzględniając różę wiatrów. Na załącznikach mapowych przedstawić przeważające kierunki wiatrów i oznaczyć zabudowę mieszkaniową znajdującą się w promieniu do 300 m od planowanej i istniejącej fermy. Ocenić wpływ uciążliwości odorowych na mieszkańców najbliższej zabudowy wskazując okresy w roku, w których uciążliwości te będą najbardziej intensywne. W pkt. 19 aneksu do raportu (przekazanego w październiku 2016 r.) nie odniesiono się do rzeczywistego istniejącego poziomu stężenia amoniaku w powietrzu, a w przypadku obliczeń dla obiektu hodowlanego istniejącego na działce 61/2 nie przyjęto do obliczeń maksymalnego poziomu emisji wynikającego z różnych faz hodowli, a przyjęto średni poziom (podobnie jak w całej dokumentacji). W analizach brak jest wiarygodnego źródła informacji, że poprzez stosowanie EM-ów następuje redukcja emisji amoniaku o 50 a nawet 90 procent. RDOŚ w Szczecinie zwrócił się  o uzupełnienie raportu. Z uzupełnienia wynika, że istniejąca ferma ze względu na stosowanie EM-ów nie stanowi uciążliwości odorowej dla mieszkańców Motańca, również oddziaływanie skumulowane nie będzie powodować takich uciążliwości z uwagi na zakładany poziom redukcji emisji amoniaku po zastosowaniu EM-ów. Ne znajduje to potwierdzenia w przedstawionych protestach mieszkańców, gdzie wskazuje się na znaczne uciążliwości odorowe z istniejącej fermy. To z kolei pozwala postawić tezę, że dodatkowe wprowadzenie do środowiska gazów odorogennych z planowanej fermy zwiększy ten problem. Z uwagi na rozbieżne informacje dotyczące istniejącej fermy, w celu weryfikacji danych, RDOŚ w Szczecinie wystąpił do Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie (pismo z dnia 22 grudnia 2016 r. znak: WONS-OŚ.4242.40.2016.AT.3 o udostępnienie kopii protokołów oraz ewentualnych zarządzeń pokontrolnych z przeprowadzonych kontroli na terenie znajdującej się w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia funkcjonującej fermy drobiu w miejscowości Motaniec na działce nr 61/2, administrowanej przez Pana Janusza Kruczka.
  6. Uściślić, jakie preparaty, z jaką częstotliwością i w odniesieniu do jakiego cyklu produkcji oraz w jakich dawkach będą stosowane na terenie fermy w celu ograniczenia zanieczyszczeń do powietrza Powyższe dane powinny umożliwić weryfikację skuteczności stosowanych preparatów m. in. W oparciu o opis produktu.
  7. Przedstawić wariant/warianty, które mogłyby dotyczyć przede wszystkim innych technik utrzymania indyków zapewniających minimalizację emisji amoniaku i odoru z fermy, co jest szczególnie istotne w kontekście już występujących uciążliwości odorowych z istniejącej fermy (o czym  świadczą liczne protesty mieszkańców). Na rynku polskim istnieją technologie skutecznie zmniejszające poziom emitowanych zanieczyszczeń, np.: biofiltracja (źródło: Wiadomości Zootechniczne R.LIV (2016, 1: 118 – 126 Metody zmniejszania odorów w budynkach inwentarskich i w ich otoczeniu).
  8. Przedstawić analizę możliwych konfliktów społecznych – w raporcie z maja 2016 r. wskazano, że „brak jest przesłanek, by realizacja inwestycji mogła być podłożem konfliktów społecznych”. Stwierdzenie to stoi w sprzeczności ze stanem faktycznym, gdyż w przedmiotowej sprawie w organie gminy i do RDOŚ w Szczecinie w grudniu 2016 r. zostały złożone protesty mieszkańców, wskazujące na uciążliwości środowiskowe związane z planowaną inwestycją oraz z oddziaływaniami skumulowanymi, w tym: kwestie ponadnormatywnego zanieczyszczenia powietrza, emisji odorowych, zaopatrzenia w wodę, niszczenia dróg gminnych i lokalnych przez dojazd ciężkiego sprzętu, bliskie sąsiedztwo terenów mieszkalnych – od 29 do 200 metrów do istniejących zabudowań.
  9. Przedłożyć wyliczenia emisji poszczególnych gazów i pyłów do powietrza (w tym amoniaku) na czytelnym załączniku/załącznikach graficznych z naniesionymi izoliniamimaksymalnych stężeń zanieczyszczeń do atmosfery (w tym amoniaku) z planowanej fermy oraz izoliniami uwzględniającymi oddziaływania skumulowane z istniejącą fermą na działce nr 61/2 z uwzględnieniem istniejącego wokół fermy zagospodarowania (również terenów okolicznej zabudowy), gdyż przedłożone załączniki graficzne obrazujące te zagadninia stanowią jedynie schemat, a nie pozwalają na przeanalizowanie tych oddziaływań w odniesieniu do istniejących terenów zabudowy mieszkaniowej.

 

Na złożenie wyjaśnień Wójt Gminy Kobylanka wyznaczył termin 14 dni.

 

Wójt Gminy

Mirosław Przysiwek

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Flejszman 09-01-2017 17:23
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Marcin Lewicki 09-01-2017
Ostatnia aktualizacja: Krzysztof Flejszman 09-01-2017 17:24