Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Kobylance
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, Komisji ds. Społecznych i Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 29.12.2014 r.


Protokół

z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, Komisji

ds. Społecznych i Komisji Rewizyjnej

odbytego w dniu 29.12.2014 r.

Komisja odbyła wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów - radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji - radny Andrzej Adamczyk, członek komisji - radny Bogdana Poliwka, członek komisji - radny Łukasz Biernacik, nieobecny członek komisji - radny Krzysztof Kleinowski /lista obecności zał. Nr 1/ z Komisją ds. Społecznych w składzie: Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych - radna Aneta Nelke, wiceprzewodniczący komisji - radny Mariusz Ilnicki, członek komisji - radna Czesława Grabowska, członek komisji - radna Jolanta Kisielewska, nieobecny członek komisji - radny Dariusz Dąbkowski i Komisją Rewizyjną w składzie: Przewodniczący Komisji - radny Zygmunt Gołembowski, wiceprzewodniczący -radny Zbigniew Drohomirecki, członek komisji - radny Mariusz Walkowiak , nieobecny członek komisji - radny Krzysztof Kleinowski.

W posiedzeniu również uczestniczyli: wójt p. Mirosław Przysiwek i skarbnik p. Bernadeta Opasińska.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków:

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Zatwierdzenie protokołu z posiedzenia z dnia 10.12.2014 r.

  3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylanka na rok 2015 - projekt nr 6/14 wraz z autopoprawką. Wspólne posiedzenie komisji.

  4. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 2

Komisja protokół z posiedzenia z 10.12.2014 r. przyjęła w jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylanka na rok 2015 - projekt nr 6/14 wraz z autopoprawką. Wspólne posiedzenie komisji.

Wójt p. Mirosław Przysiwek omówił powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

„Struktura budżetu gminy na 2015 uległa zmianie. Dochód ogółem - kwotę 19 466 743 zł zastępuje się 19 390 952 zł. Dochód został uzupełniony o dodatkowe wpływy z PIT i CIT, opłat za wbudowane urządzenie w drodze nr 10(bo to jest droga gminna). Mamy analizę mieszkańców, którzy nie są zameldowani, analizę dotyczącą opłat za śmieci. Jeśli chodzi o podatki CIT, będziemy się starali zebrać podatki od podmiotów gospodarczych. Sprawę podatków dotyczących np. ORLEN, ENEA należy wyjaśnić. Zakładam wzrost podatku CIT o kwotę ok. 200 000 zł. a podatku PIT 300 000 zł. Wiem, że są podmioty, które nie figurują w naszym rejestrze podatkowym.

Wydatki ogółem, o kwotę 18 009 944 zł zastępuje się kwotą 17 426 436 zł.

- Dział 010 rozdział 01095 - Będzie reaktywowany Program Wsparcia Rolnictwa w Gminie Kobylanka zwiększenie o kwotę 50 000 zł.

- Dział 600 rozdział 60004 - Zostało dokonane zmniejszenie na lokalnym transporcie zbiorowym na kwotę 56 500 zł. Będzie dokonana analiza kursowania autobusów. Jestem skłonny, aby zrobić przetarg na dowozy szkolne. Aktualnie jest płacone za kilometry i za dzieci dowożone do szkół.

- Dział 600 rozdział 60016 - Jest dokonane zwiększenie środków z przeznaczeniem na remonty dróg w wysokości 7 500 zł.

- Dział 700 rozdział 70005 - Zmniejszenie dokonano w zakresie wydatków bieżących dotyczących gospodarki gruntami i nieruchomościami (analizy, operaty itp.) w wysokości 115 760 zł.

- Dział 750 rozdział 75011 - Ograniczamy wydatki do wysokości dotacji na zadania zlecone (otrzymane z Urzędu Wojewódzkiego) - zmniejszenie o kwotę 37 627 zł. Pozostałe zadania w tym rozdziale realizuje Urząd Gminy.

- Dział 750 rozdział 75022 - Zwiększamy o kwotę 31 080 zł - zapewnienie wynagrodzeń obsługi Rady Gminy oraz uzupełnienie nieoszacowanych wartości z przeznaczeniem na diety radnych. Wynagrodzenie pracownika powinno być zawarte w kosztach Rady Gminy a nie w kosztach Urzędu Gminy.

- Dział 750 rozdział 75023 - Zwiększamy o kwotę 231 980 zł - /314 676 zł na dodatkową spłatę wierzytelności (inwestycyjne) oraz zmniejszenie wydatków bieżących o kwotę 82 696 zł./

- Dział 750 rozdział 75095 - Zwiększamy o kwotę 157 905 zł - środki na Fundusz Sołecki. Wydatki będą na lokalne zadania mieszkańców, natomiast np. koszeniem traw jest to zadanie gminy. Po realizacji tego zadania będzie dokonany zwrot w wysokości 40 %, jest to kwota ok. 60 000 zł.

- Dział 754 rozdział 75405 - Zwiększamy o kwotę 50 000 zł - środki na Fundusz Wsparcia Policji. Jestem po rozmowie z policją. Na terenie gminy będzie radar raz w tygodniu oraz patrol policji. Warunki będą określone w umowie zawartej pomiędzy gminą a policją. Płatność będzie dokonana w ratach.

- Dział 754 rozdział 75412 - Zmniejszamy o kwotę 21 500 zł - oszczędności w dotacjach na Ochotnicze Straże Pożarne. Nie zakładam dofinansowania Centrum Ratownictwa Wodnego.

- Dział 754 rozdział 74516 - Zmniejszamy o kwotę 280 676 zł - Straż Gminna - rezygnacja z najmu radaru, oszczędności w zakresie zatrudnienie, przesunięcie 1 etatu.

- Dział 754 rozdział 75495 - Zmniejszamy o kwotę 20 000 zł - zapewnienie 5 000 zł dotacji dla ratownictwa wodnego.

- Dział 757 rozdział 75702 - Zmniejszamy o kwotę 169 154 zł - obsługa długu zgodnie z harmonogramem spłat odsetek.

- Dział 758 rozdział 75818 - Zwiększamy o kwotę 22 960 zł - zwiększenie rezerwy ogólnej (wójta).

- Dział 801 rozdział 80101 - Zmniejszamy o kwotę 190 000 zł - szkoły podstawowe/oszczędności w działalności bieżącej, w tym reorganizacja planów organizacyjnych.

- Dział 801 rozdział 80110 - Zmniejszamy o kwotę 250 000 zł - gimnazja/oszczędności w działalności bieżącej , w tym reorganizacja planów organizacyjnych.

W lutym wejdziemy do szkół, aby znaleźć przyczynę wysokich wydatków. Musimy znaleźć klucz, aby znaleźć, trzeba tam być fizycznie. Może trzeba wyjść z ofertą w celu pozyskania dzieci do naszych szkół. Początkiem zmian będzie zmniejszenie ogółem w szkołach o kwotę 440 000 zł, tj. zmniejszenie wskaźników z 26% na 17%.

- Dział 852 rozdział 85212 - Zmniejszamy o kwotę 121 538 zł - ustalenie środków na wysokości dotacji na zadanie zlecone (ewentualne zwiększenia dotacji następują w ciągu roku). Wydatki zostały ustalone na podstawie pisma od Wojewody.

- Dział 852 rozdział 85213 Zwiększamy o kwotę 3 500 zł składki na ubezpieczenie zdrowotne - ustalenie planu w wysokościach uwzględniających udział własny Gminy.

- Dział 852 rozdział 85214 - Zmniejszamy o kwotę 4 000 zł zasiłki i pomoc w naturze - oszczędności w działalności bieżącej, w tym reorganizacja planów organizacyjnych.

- Dział 852 rozdział 85216 - Zwiększamy o kwotę 32 250 zł zasiłki stałe - ustalenie planu w wysokościach uwzględniających udział własny Gminy.

- Dział 852 rozdział 85219 - Zmniejszamy o kwotę 63 489 zł ośrodki pomocy społecznej - oszczędności w działalności bieżącej.

- Dział 854 rozdział 85401 - Zmniejszamy o kwotę 58 889 zł świetlice szkolne - oszczędności w działalności bieżącej, w tym reorganizacja planów organizacyjnych.

- Dział 900 rozdział 90015 - Zwiększamy o kwotę 170 000 zł oświetlenie ulic, placów i dróg - zapewnienie środków na spłatę odsetek dla GDDKiA.

Wójt poinformował, że jest wyrok sądowy, który na pewno będzie trzeba zapłacić. Będą w tej sprawie przeprowadzone rozmowy.

- Dział 921 rozdział 92116 - Zwiększamy o kwotę 18 450 zł - uzupełnienie brakujących środków na funkcjonowanie Biblioteki (rezygnacja z planów łączenia jednostek kultury).

- Dział 921 rozdział 92195 - Zwiększamy o kwotę 30 000 zł - zapewnienie środków na integrację i zadania w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego we współpracy ze stowarzyszeniami. Zapewnienie własnych środków dla stowarzyszeń, które starają się o zewnętrzne środki.

Ogółem wydatki pomniejszono o kwotę 583 508 zł.

Wójt p. M. Przysiwek poinformował, że podatek rolny i leśny był też skorygowany. „Błędy też mogą być, ale dlatego, że rygorystycznie podeszliśmy do tego.”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Podatki zostały ustalone na podstawie stawek z zeszłego roku.”

Radna Aneta Nelke - „Czy w tych środkach , które mamy zaplanowane na administrację przewidział Pan funkcję zastępcy? Czy zatrudnienie zastępcy jest potrzebne, przecież inwestycji nie będzie. Czy Pan sobie sam nie poradzi?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Czy ja sobie poradzę, to proszę dla mnie to pozostawić. To nie będzie koszt drastyczny. To jest moja kompetencja. Zastępca jest w strukturze urzędu.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Tak, zastępca będzie zajmował się w szczególności restrukturyzacją oświaty, w części inwestycjami. Do inwestycji są inspektorzy oraz pracownicy merytoryczni.”

Radna A. Grzyb - „ Zastępca będzie zajmować się restrukturyzacją oświaty która ma być na początku roku, a później czym będzie się zajmować?”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Nie tylko będzie restrukturyzacja, będziemy się starali utrzymać to co wypracujemy. Nadzór będzie pełniony z urzędu.”

Radna A. Grzyb - „O ofertę dot. szkoły powinien dbać dyrektor szkoły jako menadżer szkoły. To powinna być kompetencja szkół a nie urzędu.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Będę chciał, aby działała harcówka. To będzie oferta współpracy. To trzeba odtworzyć.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Wskazówki będzie dawał zastępca. Ja kieruję polityką globalną, która jest jedną z ważnych zadań w gminie. Dlatego nadzór nad tym musi być pełniony przez urząd.”

Radna A. Grzyb - „A pracownik urzędu?”

Wójt p. M. Przysiwek - „To musi być ktoś, kto będzie zastępcą do tych zadań - do restrukturyzacji oświaty. Nie będzie nauczycieli zbędnych. To zrobię sam, a później będę rozliczany. To zadanie chcę powierzyć osobie wykwalifikowanej, aby zrobić restrukturyzację dotyczącą m.in. pozyskania dzieci do naszych szkół - tym sposobem zwiększy się subwencja. Tym mechanizmem chcemy to zrobić.”

Radna Cz. Grabowska - „To się wiąże z zatrudnieniem jeszcze dodatkowo jednej osoby?”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Tak, nie tylko do restrukturyzacji oświaty.”

Radna J. Kisielewska - „Może taką osobę zatrudnić na czas określony.”

Przewodniczący Rady Gminy p. G. Kłos - „Ja wnoszę o zwiększenie w Radzie Gminy o kwotę 13 000 zł.”

Radny A. Adamczyk - „W związku z dokonanym zmniejszeniem w Ochotniczych Strażach Pożarnych o kwotę 35 000 zł, co się stanie jak nie zostaną podpisane umowy przez OSP. Mam wiedzę , że jednostki nie podpiszą umów.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ To będą negocjacje. Nie zakładam tego, że nie podpiszą umów.”

Radny A. Adamczyk - „Koszt, który był do tej pory to było minimum.”

Radna A. Nelke - „Wypłata dla rolników w ramach programu wsparcia rolnictwa w wysokości 50 000 zł za 2014 rok będzie dokonana w 2015 roku? A co z wypłatą za 2015 rok?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Ja zakładam w 2015 roku wypłatę za 2014 r.”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Najprawdopodobniej program wsparcia dla rolnictwa wygasa w 2014 r. Zaplanowana kwota to to, co nie zostało zapłacone w roku 2014.”

Wójt p. M. Przysiwek - „To należy wypłacić rolnikom. Rok 2015 będzie rokiem zapłaty rolnikom za 2014 rok.”

Radna A. Nelke - „Dotyczy gruntu p. Tomas - czy za zajmowany grunt przez Gminę należy zapłacić, jeśli tak to jaką kwotę, jak ta sprawa została załatwiona?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Tak, to należy zapłacić. To są poważne kwoty, może ok. 70 000 zł.”

Radny M. Ilnicki - „ Wiem, że zainteresowane osoby przyjdą na rozmowę w tej sprawie.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ To musi być podjęty kompromis a nie sprawy sądowe. Na sesję p. sekretarz przygotuje informację dotyczącą co w tej sprawie jest załatwione.”

Radna A. Nelke - „Dotyczy torfownii w Reptowie, czy innych osób nie mających decyzji podatkowej dlatego nie płacą podatku. Wiem, że jest dużo takich osób, które nie płacą podatku. Wiem, że są mieszkańcy, którzy po 5 lat zamieszkują i nie mają decyzji podatkowej.”

Skarbnik p. B. Opasińska - „ Podatników jest coraz więcej, pracowników - dwie osoby. Zgodnie z ordynacją podatkową jest czas na załatwienie sprawy do 5 lat. Jeśli chodzi o torfownię, to są duże pieniądze, ok. 300 000 zł rocznie. Był problem, aby skutecznie doręczyć decyzję o wymiarze. Pierwszy raz w tym roku mamy skuteczne doręczenie. W ślad za skutecznym doręczeniem będziemy wystawiać decyzje podatkowe za następne lata.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Było polecenie, aby każdą nieruchomość sprawdzić. Była informacja, że mieszkańcy nie płacą podatku. To wszystko będzie wyjaśnione. Też wyjaśniamy śmieci, ewidencje ludności. Sprawa może będzie już wyjaśniona przed decyzjami podatkowymi.”

Radna A. Grzyb - „Czy Gmina jest w stanie uzyskać zwiększone dochody z podatku CIT?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Myślę, że tak, przecież mamy przykład na podstawie NETTO. Mam listę podmiotów, staramy się ustalić liczbę podatników. Do końca lutego chcę tę sprawę załatwić.”

Radna A. Grzyb - „Czy sprawa z podatkiem NETTO została załatwiona? Do kiedy należy zwrócić podatek?”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Była informacja, że dotyczyło to kwoty 3 800 000 zł. Prawidłowo chodziło o kwotę 380 000 zł.”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Powinniśmy spłacić w 6 równych ratach. Ostateczna kwota do zwrotu to 387 000 zł.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Należy skupić się nad tym, aby szukać podatków, które nam są przyznane. To będzie dochód ok. 300 000 zł. Do tego celu brakowało bazy danych.”

Przewodniczący Rady Gminy p. G. Kłos - „Czy do UKS nie możemy się zwrócić o dane?”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Zachodniopomorski Urząd Skarbowy sporządza załącznik do sprawozdania, natomiast nie wszystkie Urzędy Skarbowe takie załączniki sporządzają.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Myślę, że te podmioty, które są u nas to płacą podatki, ale jest problem z tymi podmiotami, których u nas nie ma. Dlatego do tego celu ustalamy bazę danych.”

Radna A. Grzyb - „Zmniejszenie na lokalny transport zbiorowy o kwotę 56 000 zł. Jak zawarte jest porozumienie z MZK? W jaki sposób chce Pan to osiągnąć?

Wójt p. M. Przysiwek - „ To są bilety - koszt ok. 100 000 zł. Może powinniśmy pomyśleć o własnym transporcie.”

Radna Cz. Grabowska - „Już jeździ nasz bus gminny.”

Wójt p. M. Przysiwek - „MZK nigdy nam tego nie zapewni co własny transport. Naszym transportem będziemy ograniczać czas dowozu dzieci do szkół ok. 30 min. Należy zrobić analizę wykorzystania naszego transportu.”

Radna A. Nelke - „Nie chodzi jedynie o dowóz dzieci. Mieszkańcy dojeżdzają do urzędu, osiedli, ośrodka zdrowia.”

Przewodniczący Rady Gminy p. G. Kłos - „Prośba, aby zwrócić się do szkół o wnioski, uwagi, sugestie dotyczące dowozu dzieci do szkół.”

Została ogłoszona przerwa 20 min.

Radny A. Adamczyk - „Czy zostało wstrzymane wynagrodzenie dla nauczycieli i pracowników urzędu.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Tak, dla wszystkich zostały wstrzymane wypłaty wynagrodzeń. 31.12.2014 r. spłacimy debet. 2015 rok - początek roku spłacimy wszystkie zaległości.”

Skarbnik p. B. Opasińska - „ Do spłaty debetu na dzień dzisiejszy brakuje ok. 20 000 zł.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Wskaźniki nasze przy takim budżecie mamy utrzymane. Koniec z kredytami. Wskaźnik 13,97 % jeśli były by kredyty na 5 700 000 zł. Kredyt wzięty mimo, że nie ma spłaty to wpływa na wskaźniki. Kredytu teraz nie bierzemy. Mam przekonanie, że dynamika będzie bez kredytu. Jeśli się okaże w 2015 r., że będzie dobry kredyt, a np. będzie droga do zrobienia to go wezmę. Obniżenie kosztów będzie uzyskane poprzez nie przedłużanie umów z pracownikami urzędu. Aby też zaoszczędzić należy ograniczyć bieżące utrzymanie.”

Radna A. Grzyb - „ Debet w rachunku - czy musi być w wysokości 1 500 000 zł.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Powinien być większy. Będę się starać, aby wystarczyło.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Jeśli chcecie Państwo, aby był debet w wysokości 1 000 000 zł to może być. Jeśli taka wola jest to proszę. Do końca marca zrobimy rozeznanie co każda z miejscowości potrzebuje.”

Radna A. Grzyb - „Dlaczego radni nie otrzymali opisowej części budżetu po autopoprawce?”

Wójt p. M. Przysiwek -„Już mam w chwili obecnej dokument przygotowany, troszkę w innej formie jak wcześniej. Powód - nie zdążyłem przygotować w czasie.”

Radna A. Grzyb - „Jaki mamy czas na uchwalenie budżetu na 2015 rok?”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Termin uchwalenia budżetu jest do końca roku do 31.12.2014 r.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Ufamy sobie. Proszę o ograniczone zaufanie. Budżet jest sporządzony w oparciu o logikę. Jest bardzo napięty. Wady są w kierunku wydatków. Zmniejszenia dokonałem m.in. w szkołach, transporcie. Zwiększenia dokonałem tam, gdzie mi przyniesie większy efekt. Tak mi się wydaje. Dodatkowo spłata kredytów.”

Przewodniczący rady Gminy p. G. Kłos - „Jak Pani ocenia budżet, jak się coś wydarzy czy to można zmienić np. szkolnictwo, transport?”

Przewodniczący Rady Gminy p. G. Kłos - przewodniczący zwrócił się z pytaniem do p. skarbnik : czy urząd będzie w stanie udźwignąć np. potrzeby na OSP?”

Skarbnik p. B. Opasińska - „Sprawa będzie monitorowana i przekazywana do Rady Gminy. Zmiany pomiędzy rozdziałami to kompetencja wójta natomiast w działach to kompetencja Rady Gminy.”

Przewodniczący Rady Gminy p. G. Kłos - „Nie ukrywam, że będę chciał, aby było spotkanie np. z dyrektorami szkół, z przedstawicielami stowarzyszeń, prezesami OSP.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Jedyną drogą są dochody.”

Skarbnik p. B. Opsińska - „ Może praca nad sprzedażą, jakieś działki.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Jest to rok bardzo ciężki, tak trzeba mówić wszystkim. Chcę aby obyło się bez kredytu. Może rezerwa będzie do przeznaczenia na rzeczy bardzo nagłe. Potrzeby pracowników były wielkie. Były zmniejszenia przez p. skarbnik, a ja jeszcze większych zmniejszeń dokonałem. Chciałbym, aby co kwartał budżet był korygowany.”

Komisja w składzie obecnych na posiedzeniu w ilości 4 członków komisji, głosowała w następujący sposób: za- 2 osoby, przeciw- 0, wstrzymały się - 2 osoby.

Ad. 4

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak

Przewodnicząca Komisji

Aneta Nelke

1

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Adam Hendzel 09-02-2015 08:04
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 09-02-2015
Ostatnia aktualizacja: - 09-02-2015 08:04