Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Kobylance
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów i Komisji ds. Społecznych odbytego w dniu 10.12.2014 r.


Protokół

z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

i Komisji ds. Społecznych

odbytego w dniu 10.12.2014 r.

Komisja odbyła wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów - radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji - radny Andrzej Adamczyk, członek komisji - radny Bogdana Poliwka, członek komisji - radny Krzysztof Kleinowski, członek komisji - radny Łukasz Biernacik oraz Komisji ds. Społecznych w składzie: Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych - radna Aneta Nelke, wiceprzewodniczący komisji - radny Mariusz Ilnicki, członek komisji radny Dariusz Dąbkowski, członek komisji - radna Czesława Grabowska, członek komisji - radna Jolanta Kisielewska. Lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu również uczestniczyła skarbnik p. Bernadeta Opasińska.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków:

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Zaopiniowanie projektów uchwał:

  1. w sprawie przyjęcia Programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Kobylanka - projekt nr 8/14.

  2. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 9/14.

  3. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014 - 2025 - projekt nr 10/14

  4. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Kobylanka - projekt nr 11/14.

  5. w sprawie emisji obligacji Gminy Kobylanka oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu - projekt nr 12/14.

  1. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 2

Komisja zaopiniowała poniższe projekty uchwała:

  1. w sprawie przyjęcia Programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Kobylanka - projekt nr 8/14.

Skarbnik p. Bernadeta Opasińska- „Od dnia 1 stycznia 2014 r. ustawa o finansach publicznych nowe obostrzenie w zakresie dyscypliny finansów a ściślej w zakresie obliczania maksymalnego możliwego wskaźnika zadłużenia dla danego roku. W celu długookresowego zabezpieczenia spłaty kredytów, pożyczek i wykupu obligacji wymagane jest posiadanie budżetu o stabilnej strukturze dochodów oraz wydatków. Wynika to z art. 243 ustawy o finansach publicznych, który informuje, że organ stanowiący jst nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym następnym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku spłat rat kredytów, pożyczek wraz z należnymi odsetkami, wykupu papierów wartościowych oraz spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji - do planowanych dochodów ogółem - przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych trzech ostatnich lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku ogółem pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów ogółem. W gminie Kobylanka wskaźnik ten dla roku 2014 został przekroczony i wynosi 13,17 % przy dopuszczalnym 12,98%. Do poprawienia relacji o której mowa wyżej a także dla osiągnięcia długofalowych rezultatów i wypracowania odpowiedniej nadwyżki operacyjnej, dla bezpiecznej spłaty istniejących zobowiązań - został opracowany program naprawczy.

Skarbnik p. Bernadeta Opasińska przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały : „W dniu 22 października 2014r., uchwałą Nr XXV.163.S.2014, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie stwierdziło nieważność uchwały Nr XLVI/271/14, Rady Gminy Kobylanka z dnia 25 września 2014r. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014-2023.

Powodem stwierdzenia nieważności uchwały Nr XLVI/271/14, było niezachowanie relacji, której mowa w art.243ustawy o finansach publicznych. W przedmiotowej uchwale Rady Gminy przyjęto, iż relacja łącznej kwoty spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami od kredytów i pożyczek, wykupów papierów wartościowych wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych oraz potencjalnych kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji, do planowanych dochodów ogółem wyniesie 13,17%, a tym samym przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu, wynoszącą 12,98%. Tym samym organ stanowiący nie będzie mógł uchwalić budżetu na 2015r.

W wyniku niewykonania zaplanowanych dochodów ze sprzedaży majątku oraz z powodu konieczności wykonywania zadań publicznych na podstawie zawartych umów i zleceń i dokonywania zapłaty zobowiązań z nich wynikających - Gmina nie jest w stanie spłacić debetu w rachunku bieżącym w wysokości 1.500.000 zł na koniec roku budżetowego.

Zawarta w programie naprawczym restrukturyzacja długu, pozwoli na spłatę kredytu i pożyczki, wcześniej zaciągniętych na realizowane inwestycje gminne takie jak budowa ścieżki rowerowej, drogi Reptowo-Motaniec, Internet dla mieszkańców czy ostatnio realizowanej sieci kanalizacyjnej pn. „Ochrona wód jeziora Miedwie….” a także na spłatę debetu w rachunku bieżącym, co pozwoli na ponowne jego uruchomienie w m-cu styczniu 2015. Początek roku budżetowego w gminie jest najtrudniejszym okresem rozliczeniowym z powodu konieczności zachowania ciągłości zadań a także braku w I kwartale dochodów z tyt. podatków i opłat lokalnych.

Reasumując - na podstawie przewidywanego wykonania dochodów oraz wydatków roku 2014 oraz przyjętych w projekcie budżetu na 2015r., realnych dochodów i wydatków wynikających z konieczności kontynuacji zadań publicznych oraz zgodnie z zasadami określonymi w art.242-244 ustawy o finansach publicznych, wnioskuję o przyjęcie Programu postępowania naprawczego na lata 2015-2016.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie w obecności 5 członków komisji.

  1. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 9/14.

Skarbnik p. Bernadeta Opasińska omówiła powyższy projekt uchwały

Skarbnik p. Bernadeta Opasińska - „Uchwałą zmniejsza się plan dochodów o kwotę 1.670.398 zł, z tego: dochody bieżące o kwotę 460.000 zł, dochody majątkowe o kwotę 1.210.398 zł,

Zwiększa się plan dochodów o kwotę 50.000 zł, z tego: dochody bieżące o kwotę 50.000 zł,

Zmniejsza się plan wydatków o kwotę 20.000 zł, z tego: wydatki bieżące o kwotę 20.000 zł,

Zwiększa się plan wydatków o kwotę 545.588 zł, z tego: wydatki bieżące o kwotę 545.588 zł.

Załącznik nr 3 przedstawia przychody i rozchody budżetu Gminy Kobylanka w 2014 r.: przychody - papiery wartościowe (obligacje) kwota 5 700 000 zł, rozchody - spłaty kredytów - 4 130 349 zł, spłata pożyczek otrzymanych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 488 186 zł, wykup papierów wartościowych (obligacji) - 800 000 zł.

Załącznik nr 4 przedstawia dotacje podmiotowe udzielone w 2014 r. na zadania realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - wychowanie przedszkolne - 263 000 zł.

Uzasadnienie:

Dochody: zmniejszenie na kwotę 1 670 398 zł, w tym grzywny, mandaty - Straż Gminna - 245 000 zł, podatek dochodowy od osób prawnych - 215 000 zł, sprzedaż majątku - 1 210 398 zł oraz zwiększenie na kwotę 50 000 zł, w tym subwencja oświatowa.

Wydatki: zmniejszenie na kwotę 20 000 zł, w tym gospodarka komunalna - wynagrodzenia - 20 000 zł oraz zwiększenia na kwotę 545 588 zł, w tym Urząd Gminy/wynagrodzenia/ - 20 000 zł, Urząd Gminy /usługi pozostałe/ - 24 216 zł, obsługa długu - odsetki od kredytów - 223 522 zł, SP Kunowo - oddziały przedszkolne - 16 500 zł, SP Kobylanka - oddziały przedszkolne - 17 000 zł, ZSP Reptowo - 16 500 zł, dotacja do przedszkoli niepublicznych - 55 000 zł, oświetlenie ulic - odsetki GDDKiA - 172 850 zł.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie w obecności 5 członków komisji.

  1. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014 - 2025 - projekt nr 10/14

Skarbnik p. Bernadeta Opasińska przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały:

"Wieloletnia prognoza finansowa Gminy Kobylanka przedstawia perspektywę finansową, możliwości inwestycyjne i ocenę zdolności kredytowej Gminy w przyszłych latach na podstawie planowanych wielkości dochodów i wydatków budżetu gminy, wykazu przedsięwzięć i prognozy długu JST.

Jak wskazują przepisy ustawy o finansach publicznych, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może uchwalić wieloletnią prognozę finansową oraz budżet jednostki, które nie zachowują relacji określonej w art. 242-244 w okresie realizacji programu postępowania naprawczego. W związku z niezachowaniem wskaźnika obsługi zadłużenia, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych przez Gminę Kobylanka w latach 2014 i 2015 oraz ryzykiem wystąpienia niedoboru środków pieniężnych na koniec 2014 roku wystąpiła potrzeba wdrożenia programu postępowania naprawczego. W programie zawarto kompleksową analizę dochodów, wydatków oraz zadłużenia Gminy, na podstawie której przygotowano plan przedsięwzięć naprawczych wraz z harmonogramem ich wprowadzania. W ramach programu postępowania naprawczego wskazano szereg działań, których realizacja ma przyczynić się do poprawy kondycji finansowej Gminy. Większość działań z reguły skupia się na ograniczeniu wydatków bieżących ponoszonych przez Gminę, ze względu na stosunkowo najmniejsze problemy w zakresie ich kształtowania. Brak działań naprawczych po stronie dochodów, wynika z faktu właściwego wykorzystania przez Gminę instrumentu finansowego jakim są lokalne podatki i opłaty.

Wieloletnia prognoza finansowa Gminy Kobylanka na lata 2014-2025 została opracowana ( zgodnie z art.227 ufp) na okres 12 lat i odzwierciedla założenia przyjęte w programie naprawczym. Wartości przyjęte w WPF dla roku 2014 odzwierciedlają pozycje budżetu na 2014 rok wraz z dokonanymi w ciągu roku zmianami. Kształt wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kobylanka po wdrożeniu programu postępowania naprawczego uwzględnia pozycje budżetowe dostosowane do potrzeb Gminy w 2015 roku (zawarte w projekcie budżetu Gminy na 2015 rok), a od 2016 roku prognozy makroekonomiczne wynikające z przeprowadzonych wyliczeń.

Pozycje budżetowe uwzględniające prognozy wskaźników makroekonomicznych wg przyjętej metodologii oraz zmiany jakie nastąpiły na skutek podjęcia działań naprawczych wskazują na wyraźny spadek wartości ponoszonych wydatków bieżących w 2015 roku, co z kolei oddziałuje na spełnienie relacji w roku 2016. Z dużą dozą ostrożności zaplanowano poziom dochodów, zwłaszcza dochodów ze sprzedaży majątku.

Dochody bieżące w 2015 roku zaplanowano ostatecznie na poziomie wyższym niż ten, który wynika z prognozy makroekonomicznej. Na zwiększenie dochodów wpływają przede wszystkim dochody z tytułu udziału Gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), które wg danych Ministra Finansów będą kształtować się na poziomie 3,9 mln zł.

Kwoty wydatków bieżących zostały ściśle dostosowane do możliwości Gminy oraz zawartych umów, kontraktów i zleceń. Konieczność realizacji określonych działań powoduje ograniczenie elastyczności i swobody w zakresie dokonywanych cięć. Uwzględniając jednak zalecenia zawarte w programie postępowania naprawczego, kwoty wydatków bieżących w 2015 roku zaplanowano na poziomie niższym o ok. 2,6 mln w stosunku do przewidywanego wykonania wydatków w 2014 roku oraz o ok. 900 tys. zł niższym w stosunku do prognozowanej wartości tych wydatków przed wdrożeniem działań naprawczych.

Na wyższym poziomie zaplanowano wydatki majątkowe w 2015 roku, których wysokość uzależniona jest przede wszystkim od konieczności realizacji rozpoczętych już wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych. Zgodnie z art. 243 ustawy ich wysokość nie wpływa na wskaźnik obsługi zadłużenia.

Kształt Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka wymusił konieczność zrezygnowania z części zaplanowanych na lata 2016-2022 wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych. W okresie obowiązywania programu naprawczego Gmina nie będzie mogła realizować nowych inwestycji finansowanych kredytem, a przeznaczenie generowanych dochodów własnych w większości na pokrycie wydatków bieżących będzie powodować brak środków na inwestycje.

W celu zapewnienia Gminie właściwej płynności finansowej, która pozwoli na terminowe regulowanie zobowiązań i zapewni właściwą realizację zadań publicznych, w ramach działań naprawczych podjęto decyzję o dokonaniu restrukturyzacji zadłużenia Gminy. Kredyt w kwocie 5.700.000 zł, pozyskany w 2014 roku w wyniku restrukturyzacji zadłużenia Gminy przeznaczony zostanie na dwa cele. Pierwszym z nich będzie spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań na łączną kwotę 5.418.535 zł, zaś drugim pokrycie planowanego deficytu budżetu w kwocie 281.463 zł. W latach 2018-2020 planuje się najmniejsze obciążenie budżetu w związku z spłatą rat kapitałowych. Całkowity okres spłaty zobowiązania obowiązuje do 2025 roku. Przyjęte w wieloletniej prognozie wartości rozchodów wynikają z obowiązujących harmonogramów spłat zobowiązań finansowych. W Gminie Kobylanka niespełnienie wskaźnika, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych nastąpiło w latach 2014-2015. Jako, że wskaźnik maksymalnej obsługi zadłużenia uwzględnia dane za trzy lata poprzedzające rok, dla którego ustalana jest relacja, wysoka wartość wydatków bieżących w 2013 i 2014 roku niekorzystnie rzutuje na kształtowanie wskaźnika obsługi zadłużenia . Szczegółowy sposób obliczenia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Kobylanka oraz efektów finansowych podjętych działań naprawczych zawiera opracowanie pn. Program Postępowania Naprawczego Gminy Kobylanka.”

  1. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Kobylanka - projekt nr 11/14.

Komisja wypracowała wniosek dotyczący wynagrodzenia wójta gminy:

wynagrodzenie miesięczne w następującej wysokości:

- wynagrodzenie zasadnicze w kwocie - 5 000 zł,

- dodatek funkcyjny w kwocie - 1 000 zł,

- dodatek specjalny w wysokości 20 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego

- dodatek za wieloletnią pracę (20 % wynagrodzenia zasadniczego),

co daje kwotę 8 200 zł.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie w obecności 5 członków komisji.

  1. w sprawie emisji obligacji Gminy Kobylanka oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu - projekt nr 12/14.

Ad. 3

Wolnych wniosków brak.

Ad. 4

Zamknięcie posiedzenia.

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak Przewodnicząca Komisji

Agnieszka Grzyb

6

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Adam Hendzel 11-01-2015 19:13
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 10-12-2014
Ostatnia aktualizacja: - 11-01-2015 19:13