Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Kobylance
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów odbytego w dniu 24.09.2014 r.


Protokół

z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

odbytego w dniu 24.09.2014 r.

Komisja odbyła posiedzenie w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz, członek komisji Zygmunt Gołembowski, członek komisji Tadeusz Wiśniewski, członek komisji Krzysztof Kleinowski.

Nieobecny członek komisji Bogdan Poliwka - lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu również uczestniczyli; wójt Andrzej Kaszubski, sekretarz p. Jolanta Kazberuk, skarbnik Bernadeta Opasińska, przewodnicząca Rady Gminy Irena Rybarczyk.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków:

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Zatwierdzenie protokołów z posiedzeń komisji z 25.06.2014 i 20.08.2014 r.

Wspólne posiedzenie wszystkich komisji dot. pkt. 3 - 5.

  1. Informacja z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2014 r. Stanowiska komisji.

  2. Ochrona środowiska, gospodarka odpadami w gminie. Koszty poniesione w gospodarce odpadami na dzień 31.08.2014 r. Dyskusja.

  3. Przedstawienie bieżącej sytuacji finansowej Gminy Kobylanka. Zobowiązania bieżące

i wymagalne.

  1. Zaopiniowanie projektów uchwał:

a) w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 298/14

  1. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014-2023 - projekt nr 299/14

  2. w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne ustanowienie służebności - projekt nr 300/14.

  3. w sprawie wyrażenia zgody na zamianę gruntu stanowiącego własność Gminy Kobylanka na grunt stanowiący własność osoby fizycznej - projekt nr 301/14.

  4. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka - projekt nr 297/14.

  5. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka - projekt nr 296/14.

  1. Analiza dokumentów oraz dokonanych rozliczeń pomiędzy Zespołem Szkół Publicznych w Reptowie reprezentowanym przez P. Marzenę Sikorską Dyrektora ZSP w Reptowie a p. Arturem A. Modlibowskim reprezentującym firmę GAMA, wynikających z umowy użyczenia zawartej w dniu 1.09.2011 r. przez Gminę Kobylanka - ZSP w Reptowie a firmą GAMA.

  2. Wolne wnioski.

9. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 2

Komisja protokół z posiedzenia komisji z dnia 25.06.2014 r. jednogłośnie przyjęła w obecności 4 członków komisji.

Komisja protokół z posiedzenia komisji z dnia 20.08.2014 r. jednogłośnie przyjęła w obecności 4 członków komisji.

Wspólne posiedzenie wszystkich komisji dot. pkt. 3 - 5.

Ad. 3

Informacja z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2014 r. Stanowiska komisji.

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów bez uwag jednogłośnie w obecności 4 członków komisji przyjęła informację z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2014 r.

Ad. 5

Przedstawienie bieżącej sytuacji finansowej Gminy Kobylanka. Zobowiązania bieżące i wymagalne.

Odpowiedzi na zadanie pytania udzieliła skarbnik p. Bernadeta Opasińska:

1. Jakie są przyczyny bardzo niskiego wykonania dochodów własnych ?

Odp.: „Głównym powodem niskiego wskaźnika wykonania dochodów własnych, czyli 15,33 % w stosunku do zaplanowanych, jest konieczność ujęcia w sprawozdaniu o dochodach jst RB 27S - kwoty z minusem 3.795.077,74 zł, którą to Zachodniopomorski Urząd Skarbowy w swoim sprawozdaniu RB27 wykazał jako nadpłatę udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych dla Gminy Kobylanka za ostatnie 5 lat budżetowych. Biorąc pod uwagę pismo Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego, które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 4 września br., anulujące informację odnośnie zwrotu takiej kwoty do Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego, dochody za I półrocze wyniosłyby 6.320.117 zł, co stanowiłoby 38,37% ich wykonania w stosunku do zaplanowanych.

Pozostałe niewykonane dochody, które skutkują zaniżonym wskaźnikiem dochodów własnych ogółem, to brak zainteresowania zakupem działek przeznaczonych do sprzedaży oraz mały procent wykonywania mandatów za przekroczenie prędkości na drogach gminnych.”

2. Jakie jest wykonanie dochodów z majątku gminy i dlaczego nie ma tej pozycji w „Informacji…” ?

Odp. : „Wykonanie dochodów z majątku gminy to kwota 35.031,18 zł, w tym ze sprzedaży składników majątkowych kwota 2.451,05 zł. Jest to wykazane na str. 43 „informacji”. Ze względu na konieczność pomniejszenia dochodów ogółem o 3.795.077,74 zł, nie wykazano tej pozycji w tabeli na str. 4.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Jakie jest realne wykonanie dochodów?”

Skarbnik - „Odpowiedź została udzielona w pkt. 1.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Co dalej ze sprawą NETTO?”

Skarbnik - „Na dzień dzisiejszy mamy anulowanie informacji o nadpłacie przez NETTO. Nie będzie też wykonania dochodów z tyt. CIT w wysokości 800 000 zł.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Czy zostały skontrolowane firmy np. w Motańcu. Czy do nas takie pieniądze nie powinny wpływać. Czy takie działania zostały podjęte?”

Wójt - „Wynika to ze sprawozdań, które Urząd Skarbowy wykazał.”

Radna A. Liśkiewicz - „ Czy to są trzy firmy jeśli zostało sprawdzone?”

Wójt - „ Na następną komisję przygotuję dokumenty jak jest taka potrzeba.

Interpretacja była jasna. Podatki powinny trafić do miejsca firmy, a zgodnie z ordynacja podatkową do siedziby firmy. Urzędy Skarbowe zastosowały zły przepis dotyczący zwrotu podatku.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Od NETTO będziemy otrzymywali ok. 7 000 zł miesięcznie, co daje rocznie ok. 90 000 zł.”

3. Wykonanie dochodów - 25,20 %, wykonanie wydatków bieżących - 47,73%

Proszę o komentarz do powyższych danych.

Odp. : „Dochody są zaniżone o kwotę podlegającą zwrotowi do US.”

4. W roku 2013 wydatki bieżące za I półrocze stanowiły 22 % wydatków ogółem, a w roku 2014 ( przy tak trudnej sytuacji finansowej gminy) wydatki bieżące stanowią 29 % wydatków ogółem. Proszę o uzasadnienie takiej polityki finansowej.

Odp.: „Biorąc pod uwagę kierunki wydatkowania środków w stosunku do I półrocza 2013 r., czyli strukturę wydatków, w I półroczu 2014 r. zmniejszył się udział wydatków majątkowych o 14 % w stosunku do pozostałych kierunków, tym samym przy założeniu, że wynagrodzenia i pochodne, świadczenia, dotacje pozostałe na porównywanym poziomie wydatków, w stosunku do kierunków ogółem udział wydatków bieżących uległ zmianie.

Drugi aspekt wykonania wydatków bieżących w analogicznym okresie ubiegłego roku to plan, który w roku 2014 jest mniejszy o ponad 236.000 zł. Z tego - stosunek wykonania planu tej pozycji na pewno będzie większy niż w roku ubiegłym I półrocza.

Ostatni trzeci aspekt to wprost kwota, na jaką wykonano wydatki bieżące. W stosunku do ubiegłego roku wykonano wydatków bieżących o ponad 600.000 zł więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a powodem tego jest nieodprowadzenie w ubiegłym roku 75 % funduszu socjalnego na jego rachunek bankowy, co stanowiło kwotę ponad 200.000 zł oraz wydatki w 2014 r.,. z tyt. gospodarki odpadami, które w analogicznym okresie ubiegłego roku jeszcze nie wystąpiły - ponad 300.000 zł.

Pozostała różnica to różnorodność i konieczność zlecenia zakupów bądź usług i zapłaty za nie, nie koniecznie powiązane z umowami roku ubiegłego.”

5. Jakie jest wykonanie dochodów z mandatów „na czysto” ?

Odp.: „ - Dochód całkowity z „radarów” - 210.940,75 zł,

- całkowite koszty - 107.216,72 zł , w tym: obsługa firmy - 72.493,74 zł, opłaty pocztowe - 30.627,45 zł, postępowanie egzekucyjne-1.327,22 zł, materiały biurowe, bloczki mandatowe-2.768,31 zł,

- dochód „na czysto” - 103.724,03 zł.”

6. Dział 75075 Promocja, Rozdział 4210,4300,4307,4309 ( str. 23 Informacji) - proszę o szczegółowe podanie na co zostały zrealizowane wydatki, bo kwoty ze str. 23 nie zgadzają się z częścią opisową - str. 48.

Odp.: „Rozdział 75075. Suma paragrafów 4210,4300,4307,4309 na kwotę 33.630,82 zł obejmuje: druk i dystrybucję „WIEŚCI GMINNYCH” - 6.076,20 zł, zakup materiałów promocyjnych - 759,62 zł, przygotowanie i wydruk folderu „Dawne widoki wsi Gmina Kobylanka” - 19.225,00 zł, materiał filmowy „Inwestycje w Gminie Kobylanka” - 4.920,00 zł, organizacja spotkania noworocznego z mieszkańcami Gminy - 2.000,00 zł, organizacja Forum Turystycznego z przedsiębiorcami Gminy Kobylanka - 650,00 zł.

Suma pozostałych paragrafów w tym rozdziale 4110, 4120, 4170, 4430 stanowi kwotę - 11.553,56 zł i obejmuje: redagowanie „WIEŚCI GMINNYCH” - 1.853,56 zł, składki członkowskie w związkach i stowarzyszeniach - 9.700,00 zł.”

7.Organizacja imprez przez GOK : proszę o podanie szczegółowych wydatków dla każdej imprezy osobno.

Odp.: „ Rozdział 92109. Imprezy zorganizowane przez GOK w I półroczu 2014 r.: przedstawienie teatralne dla dzieci - 850,00 zł, wyjazd dzieci do LAGUNY - 398,00 zł, koncert z okazji Dnia Kobiet - 3.354,72 zł, Rodzinny Piknik Majowy - 10.051,05 zł, Ekologiczna Mama zna zasady segregacji - 16.205,59 zł, XI Ogólnopolskie mistrzostwa Izb Lekarskich w Żeglarstwie - 4.034,68 zł, dzień Dziecka w Reptowie - 4.632,38 zł, Dni Kobylanka - 4.946,22 zł, 40-lecie Zespołu KALINA (stroje, płyta) - 8.083,94 zł, wyjazdy KEEP do Dębna i Nowogardu - 1.264,00 zł, Piknik nad Odrą - 486,00 zł, Lipiańskie Spotkania z Kulturą Ludową - 600,00 zł, Forum gospodarcze - 343,78 zł, pozostałe - 479,27 zł.”

8. str. 4, pkt. 4 dotacje rozwojowe - dlaczego wykonanie tylko na poziomie 18% ? Co jest tego przyczyną?

Odp.: „Niewykonane dotacje rozwojowe - termin rozliczenia poszczególnych dotacji przypada na II połowę 2014 r., w tym jest dotacja w wysokości 329.000 zł, która nie wpłynie w 2014 r. i jest o tą kwotę korekta budżetu w projekcie uchwały przedłożonej Radzie.

Dotacje, które wpłyną w 2014 r. to: modernizacja placu zabaw w Reptowie(sierpień), renowacja kąpieliska, ochrona wód….oś 1.3 Bielkowo, termomodernizacja świetlicy w Bielkowie.”

9. dochody-  str. 5 - dz. 754 - 75416 Wykonanie 23,50% - czy to chodzi tylko o małe wpływy z mandatów, czy jeszcze jest inna przyczyna?

Odp.: „ Dochody z tyt. mandatów za przekroczenie prędkości.”

10. str.7 dz.900, rozdz. 900095 /czy to brak wpływów z powodu nie sprzedanych działek?/ - 11,74% ?

Odp.: „ Dochody z tyt. niesprzedanych działek.”

11.dotacje rozwojowe wykonanie 18% - jak przyczyna, że takie niskie? ? /str.7/

Odp.: „Odp. została udzielona w pkt. 8”

12.straż gminna, w jaki sposób wójt przewiduje wykonanie planu do końca roku, jaki pomysł? przy wpływie 24 % na I półrocze?

Odp.: „Nie przewiduje się wzrostu wpływów z tyt. mandatów za przekroczenie prędkości, natomiast w stosunku miesięcznym do nieuzyskanych dochodów - przewiduje się sukcesywne zmniejszanie planu co już znalazło odzwierciedlenie w przedłożonym projekcie uchwały.”

13. str. 52 - transport podestów na promenadę 3.500 zł i inne usługi 6380,- /jakie?/ proszę o wyjaśnienie

Odp.: „Transport pomostów - kwota 3.500,00 zł obejmuje transport i montaż pontonów na promenadzie nad jeziorem Miedwie. Zadanie wykonywało Stowarzyszenie OSP Bielkowo. Pozostałe usługi w wysokości 6.380,03 zł obejmują: program Błękitna Flaga - 4.200,00 zł, odłowienie lisa - 150,00 zł, usługa ksero wielkoformatowe kolorowe - 370,83 zł, aktualizacja profilu wody kąpieliska w Zieleniewie - 307,50 zł, monitoring tłoczni ścieków i inne - 1.351,70 zł.”

14. str. 55 - pkt. 6) pożyczka z WFOŚiGW spłaty nie dokonano wg  wymagalnego terminu - w jaki sposób i kiedy ma to nastąpić? Czy są jakieś nowe uzgodnienia?

Odp.: „Pożyczka z WFOŚ nie została spłacona w wymaganym terminie, natomiast 10.09 br., zawarto aneks do umowy, rozkładający spłatę na 10 kolejnych lat, co znalazło odzwierciedlenie w przedłożonym projekcie uchwały o WPF.”

Ad. 4

Ochrona środowiska, gospodarka odpadami w gminie. Koszty poniesione w gospodarce odpadami na dzień 31.08.2014 r. Dyskusja.

Przewodnicząca Rady Gminy - „Jak mamy skontrolowane małe firmy, jak się bilansują wydatki dotyczące gospodarki odpadami na 31.08.2014 r.?”

Wójt -„Wydatki nie bilansują się. Szczegółowo sprawę przedstawię na sesji.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Jakie działania są zaplanowane?”

Wójt - „Czekaliśmy na zmianę ustawy, która miała być zmieniona w czerwcu. Stawka powinna być w wysokości ok. 13 zł, na rekreacji np. stawka od m/2 powierzchni, zużytej wody. Zgodnie z ustawą na terenie gminy mogą być dwie wersji opłat.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Można się zastanowić nad opłatą od m/2 wody lub od m/2 powierzchni.”

Wójt- „ Rekreację może przeliczyć w miesiącach maj-wrzesień.”

Przewodnicząca Rady Gminy -„skąd weźmiemy jak się nie zbilansuje?”

Wójt - „Z budżetu.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Jak Gmina by przystąpiła do związku to by nas tyle samo kosztowało? Co w związku mieszkańcy robią z trawą?”

Wójt - „Mieszkaniec płaci ok. 9 zł. W związku gmin punkt odpadów jest w Chojnie.”

Radna Marzena Kosiacka - „Zgłosiła przeliczenie śmieci na wodę, w tym, że na rekreacji całoroczne.”

Ad. 6

Zaopiniowanie projektów uchwał:

  1. w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 298/14.

Skarbnik Gminy p. Bernadeta Opasińska omówiła projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Gminy - „Należy zmniejszyć dochody w wysokości 800 000 zł.

Na początku dokonano zmniejszenia o kwotę 20 000 zł. W gimnazjum o jedną klasę mniej, to jest 1,5 etatu. Jeżeli kierownik jednostki dostaje budżet to trzeba tak zrobić, aby wystarczyło.”

Wójt - „W szkole prowadzone są zajęcia zgodnie z orzeczeniami z poradni. Jeśli chodzi o energię była kwestia rozliczenia się za kuchnię. Dokumenty zostaną dostarczone jutro, bo cała dokumentacja jest w szkole.”

Radna Anna Liśkiewicz - „Proszę o wyjaśnienie sprawy zgodnie z protokołami.”

Przewodnicząca rady Gminy - „ Kwota w wysokości 110 000 zł na wynagrodzenia rozumie, że wystarczy do grudnia. Może najpierw odsetki zapłacimy GDDKiA?”

Skarbnik - „Środki należy zabezpieczyć na cały rok.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Kwota 20 000 zł dla GOK w Kobylance. GOK tak miał działać aby wystarczyło.”

Wójt - „Kwota dotyczy imprez, które już się odbyły.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Może trzeba szukać środków w GOK, w szkołach.”

Radna A. Liśkiewicz - „Od lat GOK powinien zmniejszać koszty.”

Radna Katarzyna Synówka - Kozdrowska - „ Wszędzie mają być oszczędności.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Czy zatrudnienie się zmniejszyło w ZSP w Reptowie?”

Wójt - „Zatrudnienie w się zmniejszyło. O szczegóły proszę prosić p. dyrektor.”

Radny Tadeusz Wiśniewski - „Ile wynoszą odsetki od GDDKiA?”

Skarbnik - „ W chwili obecnej jest to kwota ponad 180 000 zł w zależności kiedy zostanie spłacona - odsetki ulegną zmianie.”

Radna A. Liśkiewicz - „ W związku z niegospodarnością, brakiem dyscypliny finansowej co p. dyrektor zrobiła, aby środków starczyło do końca roku. Dlaczego wcześniej p. dyrektor zmniejszyła wydatki a teraz dokonuje zwiększenia wydatków?”

Wniosek do przygotowanie autopoprawki dotyczy: zmniejszenia wydatków: Kultura -GOK - dotacja w wysokości 20 000 zł i ZSP - Gimnazjum w wysokości 31 000 zł., zwiększenia wydatków na TRANS MASZ oraz zmniejszenia dochodów.”

Komisja projekt uchwały wraz z autopoprawką opiniuje pozytywnie, jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.”

  1. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014-2023 - projekt nr 299/14

Skarbnik - „Wprowadzenie zmian autopoprawką w projekcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2014 r. spowoduje dokonanie zmian w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014-2023.

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne ustanowienie służebności - projekt nr 300/14.

Sekretarz omówiła projekt uchwały.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie wyrażenia zgody na zamianę gruntu stanowiącego własność Gminy Kobylanka na grunt stanowiący własność osoby fizycznej - projekt nr 301/14.

Sekretarz omówiła projekt uchwały.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka - projekt nr 297/14.

Sekretarz omówiła projekt uchwały.

Radna A. Liśkiewicz - „Czy te działki były dzierżawione od szkoły. Czy była zawarte umowy użyczenia? Czy z tego tytułu były jakieś wpływy?”

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka - projekt nr 296/14.

Sekretarz omówiła projekt uchwały.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

Ad. 7

Analiza dokumentów oraz dokonanych rozliczeń pomiędzy Zespołem Szkół Publicznych w Reptowie reprezentowanym przez P. Marzenę Sikorską Dyrektora ZSP w Reptowie a p. Arturem A. Modlibowskim reprezentującym firmę GAMA, wynikających z umowy użyczenia zawartej w dniu 1.09.2011 r. przez Gminę Kobylanka - ZSP w Reptowie a firmą GAMA.

Wójt - „Dokumenty zostaną przygotowane na następne posiedzenie komnisji.”

Ad. 8

Wolne wnioski.

Ad. 9

Zamknięcie posiedzenia.

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak

Przewodnicząca Komisji

Anna Liśkiewicz

7

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Adam Hendzel 21-11-2014 09:45
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 24-09-2014
Ostatnia aktualizacja: - 21-11-2014 09:45