Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Kobylance
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów odbytego w dniu 29.01.2014 r.


Protokół

z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

odbytego w dniu 29.01.2014 r.

Komisja odbyła posiedzenie w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz, członek komisji Zygmunt Gołembowski, członek komisji Tadeusz Wiśniewski, członek komisji Krzysztof Kleinowski, członek komisji Bogdan Poliwka. Lista obecności zał. Nr 1.

Komisja rozpoczęła swoje posiedzenie wspólnie z Komisją ds. Społecznych w składzie: Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych Marzena Kosiacka, członek komisji Ewa Barełkowska, członek komisji Katarzyna Synówka-Kozdrowska, członek komisji Ewa Bejster, członek komisji Waldemar Michalski. Nieobecna radna Renata Krzysztanowicz.

W posiedzeniu również uczestniczyli; wójt p. Andrzej Kaszubski, skarbnik p. Bernadeta Opasińska, przewodnicząca Rady Gminy - p. Irena Rybarczyk.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków:

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

2. Zatwierdzenie protokołu z posiedzenia z dnia 27.12.2013 r.

3. Przedstawienie bieżącej sytuacji finansowej Gminy Kobylanka. Zobowiązania obecne.

Zobowiązania wymagalne.

4. Zaopiniowanie projektów uchwał:

a) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kobylanka dla strefy przemysłowo-bazowo-składowej oraz strefy zabudowy usługowej w obrębach Bielkowo i Motaniec - projekt nr 254/14.

b) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział członków OSP w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Kobylanka - projekt nr 255/14.

5. Ulgi podatkowe i umorzenia podatku za rok 2012 i 2013.

6. Sprawozdanie z działalności w 2013

7. Wolne wnioski.

8. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 2

Przyjęcie protokołu z posiedzenia komisji z dnia 27.12.2013 r. - protokół został przyjęty w następujący sposób: za- 4, przeciw-0, wstrzymał się - 1 w obecności 5 członków komisji.

Ad. 3

Przedstawienie bieżącej sytuacji finansowej Gminy Kobylanka. Zobowiązania obecne.

Zobowiązania wymagalne.

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk: Zwróciłam się z prośbą do przewodniczących komisji, aby pierwsza część posiedzeń komisji była wspólna. Rozpoczynamy nowy rok budżetowy, jest to również rok wyborczy i zapewne będą wśród nas dążenia do tego, aby zrobić jak najwięcej. Chcę zwrócić Państwa uwagę, że do budżetu roku 2014 będziemy musieli wprowadzić kilka, nieuwzględnionych w nim, wydatków, tj.: zobowiązania z roku 2013: Program Wsparcia Rolnictwa - 120 000 zł, spłata pożyczki do „Magellana” - 200 000 zł, należność do Trans Maszu - 150 000 zł, należność za remont świetlicy w Rekowie - ok. 60 000 zł. W budżecie nie uwzględniony jest też wydatek na Program Wsparcia Rolnictwa na rok 2014 w kwocie 120 000 zł. Posiłkujemy się też na bieżąco kredytem w rachunku bieżącym tzw. debetem. Jak się przedstawia wykorzystanie debetu na dzień dzisiejszy ?

Skarbnik Bernadeta Opasińska - „ Z udzielonego kredytu w rachunku bieżącym mamy wykorzystany debet w wysokości 500 000 zł. Na dzień 31 grudnia 2013 zobowiązań wymagalnych nie będzie, zobowiązania bieżące są regulowane zgodnie z ich terminem płatności”.

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk - „ czyli na bieżąco ?”.

Skarbnik B. Opasińska- „Oczywiście płatności pokrywane są z debetu. Jest zbyt wcześnie, żeby zobowiązania pokrywać z dochodów bieżących , ponieważ o tej porze roku, brak jest jeszcze takich dochodów. Pierwsza rata należności podatkowych przypada na dzień 15 marca, także z reguły wpływy z tytułu podatków zaczynają się po wysłaniu decyzji podatkowych tj. od około 20 lutego”.

Radna Ewa Bejster - „a jak z płacami?”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk- „czy debet wystarczy na pokrycie naszych zobowiązań do czasu aż wpłyną pierwsze dochody?”

Skarbnik B. Opasińska - „Tak, jak wcześniej wspomniałam, wszystkie zobowiązania regulowane są na bieżąco z przyznanego debetu”.

Wójt Andrzej Kaszubski - „1 500 000 zł debet gwarantuje nam bieżące funkcjonowanie. Chcemy w miarę szybko zrobić przetargi - pozyskanie funduszy. Zadaniem numer jeden dla budżetu jest uzyskanie dochodów.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczk - „Debet jest sprawą oczywistą. Ale na koniec roku musi być pokryty.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk-„Jaki jest skutek postępowania sądowego w sprawie Trans Maszu, bo dzisiaj była rozprawa?”

Wójt A. Kaszubski - „nie można było kontynuować rozprawy ze względu na nieobecność prezesa Trans- Maszu.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk - „ jaka kwota dotyczy Trans -Maszu?”

Skarbnik B. Opasińska - „Z faktur „Trans-Masz” objętych postępowaniem sądowym ogółem wynika kwota 115 000 zł, plus - w zależności od rozstrzygnięcia - ewentualne odsetki i koszty sądowe łącznie ok. 140.000 zł.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk- „Łącznie jest kwota ok. 650 000 zł, którą trzeba zapłacić i o nią zwiększyć budżet 2014 r. Ponadto dochody z tytułu zwrotu dotacji na „Ochronę wód…” zostały zaplanowane w 2013 r. i wpłynęły na konto gminy w 2013 roku. Te same dochody zostały zaplanowane również w roku 2014 i tego wpływu już nie będzie. O tę kwotę 320 000 zł trzeba będzie najprawdopodobniej zmniejszyć dochody 2014 roku. Per saldo do wyrównania na koncie pozostaje kwota 970 000 zł. Subwencja oświatowa w wys. 240 000 zł, która jest w planie roku 2014 została już „skonsumowana” na pokrycie debetu, a powinna być na rachunku gminy na koniec roku.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk - „Była pożyczka w kwocie 1 200 000 (rozłożona na 10 lat) i w kwocie 2 300 000 zł na kanalizację. Jak my stoimy ze spłatą tych pożyczek?”

Skarbnik B. Opasińska -„Być może uda nam się spłacić kwotę 750.000 w tym roku. Reszta jest rozłożona na 10 lat.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk- „czy uchwała jest na pożyczkę?”

Wójt A. Kaszubski - „sprawdzę, czy uchwała jest.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk - „Podsumowując, proszę państwa radnych o refleksję na temat bieżącej sytuacji finansowej gminy, szczególnie w kontekście ewentualnych planów skutkujących zaciąganiem nowych zobowiązań. Uważam, że w pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na uregulowaniu w/w zobowiązań a dopiero, jeżeli sytuacja na to pozwoli planować nowe wydatki.”

Radna Ewa Barełkowska - „Czy są pieniądze na plan zagospodarowania przestrzennego?”

Skarbnik - „ Mówimy o planie finansowym - tak.”

Wójt A. Kaszubski - „Mamy świadomość z p. skarbnik, że aby wprowadzić wydatki należy zwiększyć dochody.”

Radna E. Bejster - „Jak się przedstawia sprawa sądowa dotycząca oświetlenia węzła Motaniec?”

Wójt - „Sprawa odbędzie się w piątek, to jest kwota ok. 270 000 zł.”

Ad. 4

Zaopiniowanie projektów uchwał:

a) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kobylanka dla strefy przemysłowo-bazowo-składowej oraz strefy zabudowy usługowej w obrębach Bielkowo i Motaniec - projekt nr 254/14.

Wójt Gminy p. Andrzej Kaszubski omówił projekt uchwały.

Komisja projekt uchwały jednogłośnie przyjęła w obecności 5 członków komisji.

b) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział członków OSP w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Kobylanka - projekt nr 255/14.

Wójt Gminy p. Andrzej Kaszubski omówił projekt uchwały.

Komisja projekt uchwały jednogłośnie przyjęła w obecności 5 członków komisji.

Ad. 5

Ulgi podatkowe i umorzenia podatku za rok 2012 i 2013.

Wójt A. Kaszubski przedstawił komisji informację dotyczącą ulg podatkowych za 2012 rok i 2013 rok. - zał. do protokołu.

Wójt A. Kaszubski- „Zgodnie z opinią prawną informacji o osobach fizycznych nie udostępnia się do publicznej wiadomości. Nikt nie ma wglądu, nawet Komisja Rewizyjna, do dokumentów dotyczących zwolnień z podatków. Zgodnie z obowiązkiem ustawowym dotyczącym udzielenia pomocy publicznej - nie podaje się do wiadomości kwot.”

Przewodnicząca Rady Gminy - „Jeżeli udziela się umorzenia , to na jakiej podstawie?”

Radna Anna Liśkiewicz - „Co jest pomocą a co jest ulgą?”

Wójt A. Kaszubski- „Pomoc publiczna - to kwot nie podaje się do publicznej wiadomości.”

Radna Anna Liśkiewicz - „Może to sprawdzić Urząd Skarbowy?”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk- „Nie mogę tego pojąć: w 2011r. była powódź i ktoś poniósł straty, w 2012 r. nie zapłacił podatków, a dopiero w 2013 r. osoba zainteresowana wystąpiła o pomoc za 2012 r. powołując się na sytuację zaistniałą w 2011 r.”

Radna Anna Liśkiewicz - „ Czy ta osoba występuje jako osoba fizyczna czy prawna?”

Wójt A. Kaszubski - „Pomoc została udzielona przedsiębiorcy.”

Radna Anna Liśkiewicz - „Uważam, że powinna być udzielona pomoc też innym osobom. Osoby takie powinny zadbać o swoje mienie.”

Wójt A. Kaszubski - „Wszystko jest zrobione zgodnie z prawem.”

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk- „Będę prosiła o informacje jakiego rodzaju szkody zostały poniesione, ważny interes podatnika to jest zbyt ogólnikowe i każdy podatnik może mieć ważny interes z jego punktu widzenia . Proszę o uzasadnienie przyznania tej pomocy.”

Ad. 6

Sprawozdanie z działalności komisji za 2013 rok.

Komisja w 2013 roku odbyła 15 posiedzeń, na których zajmowała się takimi tematami jak:

  1. Opiniowała projekty uchwał:

  1. w sprawie zmian budżetu Gminy Kobylanka na rok 2013

  2. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy

  3. w sprawie zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Kobylanka

  4. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy

  5. w sprawie wyrażenia zgody na zamianę gruntu stanowiącego własność Gminy Kobylanka na grunt stanowiący własność osoby fizycznej

  6. w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne ustanowienie służebności

  7. w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Powiatem Stargardzkim a Gminą Kobylanka w sprawie powierzenia Gminie wykonania zadania publicznego pn. „Zarządzanie przystankami komunikacyjnymi zlokalizowanymi w ciągu dróg powiatowych w granicach administracyjnych gminy Kobylanka”

  8. w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2013 rok

  9. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2013 - 2023

  10. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 r.

  11. w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego z Gminą Stargard Szczeciński i Gminą - Miastem Stargard Szczeciński dotyczącego realizacji zadania pn. „Budowa drogi łączącej centrum miasta w Stargardzie Szczecińskim z terenami Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii”

  12. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej mienie gminy

  13. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka oraz udzielenia bonifikaty

  14. w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka

  15. w sprawie opłaty targowej

  16. w sprawie wykazu kąpielisk na terenie gminy Kobylanka na 2013 rok

  17. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych

  18. w sprawie zbycia udziału w nieruchomości stanowiącej własność Gminy Kobylanka

  19. w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy Gminą - Miastem Stargard Szczeciński i Gminą Kobylanka, dotyczącego przekazania zarządzania drogą publiczną zlokalizowaną na odcinku łączącym Park Przemysłowy Nowoczesnych Technologii z centrum miasta Stargard Szczec.

  20. w sprawie dzierżawy nieruchomości położonej w obrębie Kobylanka, Motaniec

  21. w sprawie zmiany uchwały nr IV/25/11 Rady Gminy Kobylanka z dnia 27 stycznia 2011 r. o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu Niedźwiedź gmina Kobylanka

  22. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Kobylanka na lata 2013 - 2022

  23. w sprawie przyjęcia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kobylanka w sprawie wyrażenia zgody na zamianę gruntu stanowiącego własność Gminy Kobylanka na grunt stanowiący własność osoby fizycznej

  24. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, od środków transportowych,

  25. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu nr 5, do umowy współpracy w sprawie udziału w przedsięwzięciu pod nazwą „Ochrona wód jeziora Miedwie poprzez budowę kanalizacji i przebudowę oczyszczalni ścieków na obszarze aglomeracji Stargard Szczeciński”

  26. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

  27. w sprawie wygaśnięcia uchwały w sprawie opłaty od posiadania psa

  28. w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne ustanowienie służebności w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi

  29. w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

  30. w sprawie dzierżawy nieruchomości położonej w obrębie Kobylanka.

  1. Komisja rozpatrzyła następujące sprawy:

  1. Oceniła ściągalność podatków i opłat z uwzględnieniem ulg i umorzeń oraz wieloletnich zaległości;

  2. Oszczędności w Gminie Kobylanka  w 2013 - koszty poniesione za płatny dostęp do Internetu za 2012 rok przez: 1. GOK, 2. SZKOŁY,3.BILIOTEKA,4.GOPS.

  1. Komisja omawiała i zapoznała się z następującymi sprawami:

  1. działalność placówek kulturalnych na terenie Gminy Kobylanka w 2012 roku.

- świetlice wiejskie w 2012 - wydatki ponoszone przez Urząd na media: prąd, gaz, woda, sprzątanie i inne.

  1. szkoły - sale gimnastyczne: ilość godzin wykorzystywanych przez Stowarzyszenia,

ilość godzin - wynajem osób prywatnych.

  1. oceniła ściągalność podatków i opłat z uwzględnieniem ulg i umorzeń oraz wieloletnich zaległości;

  2. oszczędności w Gminie Kobylanka  w 2013 - koszty poniesione za płatny dostęp do Internetu za 2012 rok przez: 1. GOK, 2. SZKOŁY,3.BILIOTEKA,4.GOPS

  3. prezentacja sposobu zagospodarowania terenu przy MDK w Morzyczynie

  4. dokonała analizę bieżącej sytuacji finansowej: wykonanie dochodów do planu, zobowiązania: obecne, przeterminowane i odsetki

  5. realizacja zadania wodno-ściekowego na terenie gminy Kobylanka

  6. gospodarka odpadami. Analiza rzeczywistych kosztów

  7. omówienie wniosku o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków przez przedstawicieli „Wodociągów Zachodniopomorskich” spółka z o.o. w Goleniowie

  8. ulgi podatkowe i umorzenia podatku za rok 2012 i 2013.

  1. Komisja wypracowała opinie i zajęła stanowiska:

  1. Opinia w sprawie wykonania budżetu gminy Kobylanka za 2012 rok

  2. Stanowisko komisji w sprawie informacji z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2013 r.

  3. Opinia w sprawie budżetu Gminy Kobylanka na rok 2014.

Ad. 7

Wolnych wniosków brak.

Ad. 8

Zamknięcie posiedzenia.

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak Przewodnicząca Komisji

Anna Liśkiewicz

6

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Adam Hendzel 07-04-2014 11:07
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 29-01-2014
Ostatnia aktualizacja: - 07-04-2014 11:07